Päivän aikana kuulimme hyviä ja käytännönläheisiä asioita
sosiaalisen median kentästä, jossa keskiössä on ihmisten tuottama ja jakama
sisältö kommentteineen ja mielipiteineen. Aikakaudelle merkittäviä piirteitä
ovat avoimuus ja ihmisten halu vaikuttaa sekä tietää, mitä suljettujen ovien
takana tapahtuu. Monet yritykset ovatkin päästäneet suuren yleisön kurkistamaan
kulissien taakse jakamalla esimerkiksi Facebookin kautta kuvia arkityöstään,
myös hyvinvointialalla.
Mitä hyötyä sosiaalisen median käyttämisestä voi sitten olla
yritykselle? Sosiaalista mediaa käytetään niin myynti ja markkinointikanavana
kuin yrityksen oman asiakasymmärryksen lisäämisessä. Lisäksi yritykset hyötyvät
sosiaalisesta mediasta asiakaspalvelukanavana, osana brändin rakentamista ja
vaikkapa sisäisen viestinnän mahdollisuuksina. Yleensä sosiaalisen median
kanavat ovat ilmaisia, mutta maksetuilla mainoksilla on myös omat etunsa
perinteiseen mainontaan nähden: mainontaa voi helposti ja tehokkaasti
kohdentaa, se on mitattavaa ja interaktiivista.
Eri kanavista tärkeimmät ovat käyttäjämäärien suhteen
Facebook (2,1-2,3 miljoonaa käyttäjää Suomessa), LinkedIn (900 000) ja
Instagram (815 000). Jokaisen yrityksen tulee kuitenkin selvittää, missä
kanavassa oma kohderyhmä on ja valita tärkeimmät kanavat sen mukaan. Olennaista
on myös se, että valitussa kanavassa jaetaan sisältöä, joka tuo asiakkaalle
jotain lisäarvoa ja innostaa jakamaan sisältöä eteenpäin tai kommentoimaan
sitä. Koulutuksessa kokeiltiin käytännön työkaluja sosiaalisen median
viestinnän suunnitteluun, kuten Facebook-vuosikelloa.
Hankkeen seuraava koulutus on 12.5. Sähköisen markkinoinnin
ja sosiaalisen median tärkeimmät säädökset. Tapahtumassa perehdytään
sosiaalisen median viestintää koskeviin ajankohtaisiin ohjeistuksiin ja
sääntöihin, kuten myös tekijäinoikeusasioihin ja asiakastietojen keräämiseen.
Tervetuloa!
Heidi Ålander, Oamk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti